به گزارش مشرق، دعوا، درگیری، زد و خورد و آشوب باز هم تصاویری بودند که از ال کلاسیکوی فوتبال ایران یعن دیدار برگشت پرسپولیس و سپاهان در ورزشگاه آزادی به جا ماند. اتفاقاتی که مسبب اصلی آن لیدرهای دو تیم بودند که حتی پیش از بازی کار را به تهدید تیم حریف در فضای مجازی برده بودند.
متشنج شدن جو آن دیدار، باعث شد که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فکری به حال اشخاصی کند که حضورشان در باشگاهها رسمیتی ندارد اما به اندازه یک بازیکن یا مربی، در حال ارتزاق از باشگاهها هستند. اشخاصی که بدون فکر در بازیهای بزرگ، جنجالآفرین میشدند و حداقل ضرر صحبتهای غیرمسئولانهشان، چند زخمی و آسیبدیده در بازیهای بزرگ بود.
در ابتدای کار، بسیاری از این لیدرها برکنار شدند و سه روز پیش نیز جلسهای در خصوص مدیریت آنها توسط باشگاهها برگزار شد. جلسهای که با حضور نماینده باشگاهها و سازمان لیگ در این سازمان برگزار شد و سمت و مسئولیت جدیدی در باشگاهها شکل گرفت. از این پس هر باشگاه لیگ برتری باید یک نماینده را به عنوان "معاون فرهنگی" معرفی کند که یکی از مسئولیت این معاونت، کنترل لیدرها، شعارها و رفتارهایشان است و هرگونه کوتاهی، بینظمی، تخلف و ... صورت بگیرد، معاون فرهنگی باشگاه باید جوابگو باشد. در صورت رخ دادن هر تخلفی از سوی هواداران و لیدر، این معاون فرهنگی و باشگاه هستند که جریمه خواهند شد. همچنین، دیگر چیزی به نام کانون هواداری وجود نخواهد داشت و مدیریت کردن هواداران به عهده معاون فرهنگی است.
البته در کنار این معاونان فرهنگی، لیدرها باید از سوی فدراسیون فوتبال تائید صلاحیت شوند و به عنوان نمونه، سوء پیشینه نداشته باشند. با انتصاب این معاونان فرهنگی، فدراسیون فوتبال دیگر به صورت مستقیم با لیدرها در ارتباط نیست و تنها کارتهای شناسایی خاصی را برای آنها صادر خواهد کرد.
غلامحسین زمانآبادی، معاون فرهنگی فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: فدراسیون بحث استانداردسازی را مطرح کرده است و این شامل هواداران هم میشود. این استانداردسازی سه مثال را در خصوص هواداران به ما یادآوری میکند. ابتدا هواداران باید سهامدار باشگاه باشند که این روشی است که در آلمان اجرا شده است. مثال دوم این است که مثل منچستریونایتد به صورت تعاونی باشد یعنی باشگاه را بخرند و سپس به صورت تعاونی اداره کنند. مثال سوم این است که به صورت مستقل، کمیته هواداران را ایجاد کنند و یک نماینده در هیات رییسه باشگاه داشته باشند. متاسفانه هیچ باشگاهی در ایران چنین چیزی نداشت. یک فرد به عنوان لیدر با به راه انداختن سایت، هواداران را دور خود جمع میکرد و از باشگاه هم ارتزاق میکرد یعنی اگر قصد سفر همراه تیم را داشت، از باشگاه انتظار داشت هزینههای سفرش را تقبل کند.
وی افزود: متاسفانه این ربطی به فوتبال نداشت و مثل مغازهای بود که باز شده بود اما نه تنها کمکی به باشگاه نمیکرد بلکه هزینههای اضافی را هم برای باشگاهها میتراشید. کمیته اخلاق در حکمی مناسب، دستور منحل شدن این کانونها را داد. حالا سازمان لیگ موظف شده چارچوبهای استانداردی برای هواداری مشخص کند.